Виховна робота


Небесна сотня

Герої такі не вмирають,
Вони будуть вічно живі.
Героїв завжди пам’ятають
На небі й на рідній землі!

Сьогодні ми згадуємо Героїв, які поклали свої голови за наше майбутнє. Хай пам'ять всіх невинно убитих згуртує нас, живих, дасть нам силу та волю, мудрість і наснагу для зміцнення власної держави на власній землі.


Д: Мамо. Я не можу заснути… За татком сумую. Все на зорі дивлюся… Ти краще розкажи мені ще раз, як вони на небо зійшли.

М: Ну, добре, слухай. (гладить доню). Все почалося в Києві, коли прості українці вийшли на майдан\  на мирний протест\  проти відмови тодішнім президентом Януковичем\  підписати угоду щодо вступу України до Євросоюзу. Хоча самі українці\  вже давно прагнули жити в ЄС, згідно Європейських цінностей.

Д: Це як саме?

М: це коли стосунки між державою і людьми ґрунтуються на:
-         Демократії
-         Верховності права
-         Рівних умовах для всіх
-         Взаємоповазі
-         Миру
-         Це суспільство турботи і справедливості

Д: поясни конкретніше, будь ласка.

М: Ну добре. Це коли наша сусідка т.Марина більше не буде їздити до Італії на заробітки, тому що тут низькі зарплати, а там високі. А весь свій час буде присвячувати своїй родині і буде поряд з дітьми.
І бубушка Настя не буде думати чи їй ліки купувати, чи за квартиру заплатити, бо пенсія занадто мала для всіх витрат.
І продукти в магазинах лише якісні будуть, а значить люди менше хворіти стануть.
А якщо і захворіють, то хабар лікарям вже платити не будуть, а їх  лікування повністю покриватиме страховка.
Хабарів взагалі нікому не даватимуть, тому що це – злочин. А як хто порушить закон, то сяде в тюрму, незважаючи на те, як багато у них грошей.
І ще багато іншого в такому напрямку, коли життя громадян є комфортним і гідним

Д: Але це ж було несправедливо відмовити Україні дати такий шанс!

М: Так, доню, саме тому люди вийшли на Майдан  зі стягами України та ЄС і з кричалками:

Людина: Ми хочемо жити за Європейськими цінностями, з високим рівнем життя!

Натовп: Україна – це Європа! Україну до ЄС! (2р)

М: Але це не сподобалось владі. Підрозділи тодішньої міліції Беркут жорстоко розігнали мирних протестантів.

Д: НЕСПРАВЕДЛИВІСТЬ!!!! Люди ж відстоювали не лише своє краще . майбутнє, але і всіх українців. Їх же навпаки, потрібно було захищати!!! А у них просто забрали право голосу, як у рабів!!!

М: Ти вся в татка… Ось і він поїхав до Києва, щоб  захистити право на гідне відношення і відстояти інтереси Майдана. А разом з ним ще тисячі людей зі всієї України.

Д: І тепер вже лунали нові кричалки:

Людина: Злочинна влада карає нас за наш вибір. Президент Янукович, який має 2 судимості не має право забирати нашу волю:

Натовп: Зека – геть! Банду – геть! (2)

Людина: Ми будемо захищати своє майбутнє і вимагати гідного ставлення до себе:
Натовп: Рабів до раю не пускають!! (3)
(відео воїни світла) підходять у шерензі по 2 чоловіка. Утворюють четвірки, четвірки уходять назад, в кінці утворюється квадрат, який відступає, колли включається наступний ролік

1 Запам'ятай: Рабів до Раю не пускають
2 Вони ангелами поміж нами не літають
3 Їхні душі зв'язані кайданами навічно
4 Хоча кайдани для таких людей це справа звична

5 Свобода не дарує щастя, ні на годину
6 Але свобода з кожного із нас робить людину
7 Свобода нам дарує віру та дає надію
8 Здійснити мрію, бачити Новітню Україну

9 Ми зможемо, ми вистоїм, ми досягнем мети
10 І ті, хто рушать країну, будуть горіти в огні
11 Ми нація, що не відступить ніколи, нізащо
12 Ми відвоюємо своє право жити краще

13 В країні посмішок і щастя, а не сльоз і болі
14 Запам'ятайте: свого не віддамо ніколи
15 Бажання жити вільно всю країну об'єднають
16 Ми пам'ятаємо - Рабів до Раю не пускають

Приспів: (всі)
Ми вільні люди, і ніколи не будем рабами
Які живуть зі страхом, які як зомбі стали
Рабів до Раю не пускають, не пускають, ні
І ми ніколи не будем мовчати, як вони



М: Сотні тисяч людей приїжджають на мирний протест до  Києва.  Майдан росте і перетворюється на  ціле Наметове містечко. Близько півмільйона людей зустрічають тут новий рік 2014 під гімн України.

Новий рік на майдані
(кричалки:
Слава Україні – Героям Слава
Слава нації – смерть ворогам
Україна – понад усе! )
Влада розуміє, що люди не розійдуться і влаштовує нові зачистки. Цього разу вже зі зброєю. Єдиний захист майданівців це – безсиллі пластикові каски, фанерні щити, куски бруківки та коктейлі молотова. Перші воїни Небесної Сотні починають свою варту і йдуть на небо.
(Реквієм по одному підходять) із квадрата 4 на 4 під постріли виходять в білих футболках ангели по-одному, сказавши вірш, уходять зі сцени, голова вверх:
Мамо, не плач. Я повернуся весною...

1.1
Мамо, не плач. Я повернусь весною.
У шибку пташинкою вдарюсь твою.
Прийду на світанні в садок із росою,
А, може, дощем на поріг упаду.

1.2
Голубко, не плач. Так судилося, ненько,
Що слово бабуню вже не буде твоїм.
Прийду і попрошуся в сон твій тихенько
Розкажу, як мається в домі новім.

1.3
Мені колискову ангел співає
I рана смертельна уже не болить.
Ти знаєш, матусю, й тут сумно буває

1.4
Душа за тобою, рідненька, щемить.
Мамочко, вибач за чорну хустину
За те, що віднині будеш сама.
Тебе я любив. I любив Україну
Вона, як і ти, була в мене одна.

Кричалка  із заднього плану підходячи вперед і тримаючись за руки
Герої не вмирають!!! (3р)


Презентація відео фото Небесної сотні
2.1
Не люди по Майдану – Боги ходять,
Ці хлопці тілом й духом визначні
Слова в них щирі й красномовні –
Вони Вкраїни славнії сини!

2.2
Спасибі вам усім звитяжні браття,
Низький уклін від серця до землі,
Ви розпалили не на вулиці багаття,
А в серці кожного жагу до боротьби!

2.3
Спасибі вам за кожен день й хвилину,
Яку ви на Майдані провели!
Ви захищали весь народ й країну
Від чорної ядучої чуми.

2.4
Цілу Вкраїну затуляли ви собою,
Самі беззахисні на площі у вогні.
Ридало небо, рвалося надвоє,
Бо ще не бачило подібної борні.


2.5
Так дорого за волю заплатили,
Такий тернистий до свободи шлях,
Небесну сотню зорі освітили,
Щоби безсмертною лишилась у віках.

2.6
Співавши гімн холодними ночами,
Буквально зрозуміли Ви слова...
І вкрили землю власними тілами,
А душі полетіли в небеса...

2.7
Летять у небеса понад домами,
З яких летіли кулі щойно у вас...
Внизу Дніпро тече, і між мостами
Ви тихо відлітаєте від нас...

2.8
Небесна сотня покидає землю,
Щоправда поодинці, але там...
Візьмете один одного за руки
Та станете Ви прикладом всім нам...


2.9
Хоча Ви прикладом давно вже стали,
Коли стояли на Майдані в ніч...
І барикаду свою збудували,
Боролись за свободу пліч-о-пліч...

2.10
Дніпро тече, та чи поки що мовчки....
І ми мовчали дуже довгий час...
Терпіли, прогиналися, скиглили...
Тепер ми плачем, згадуючи Вас...

2.11
І плачуть депутати на екранах
Не вірю їм! Раніше де були?!
Чому ви неньку дали розтерзати?
І мову нашу Ви не берегли!

2.12
Чому Ви гідність нашу розтоптати
Хотіли чоботом ментовським і кийком?!
По норах всіх нас розігнати,
В кайдани закувавши знов!..

2.13
Чому Ви в хлопчика дозволили стріляти,
Що кинув каменем по владі і щитом 
Свою свободу думав відстояти,
Виходячи на барикаду знов?!!

2.14
Щитом з фанери, голими руками
Він йшов під кулі, перемігши страх!..
А ви боялися, або не хотіли
Хоча би якось захистити нас...

2.15
Але облишим, це вже ваша совість
Якщо вона звичайно у вас є...
Усіх розсудить Той, Хто там на небі
Свої поради нам усім дає...



2.16
...Небесна сотня відійшла у вічність...
"ГЕРОЯМ СЛАВА!"- не пусті слова...
І пам'ятником хай Вам стане
Нова країна - сильна та міцна!..

М: Так, вони стали ангелами, бо то є свята жертва – віддати своє життя заради щастя інших.

Д: Бо як сказано в Біблії, Ніхто більшої любови не має як ту, як хто душу свою поклав би за друзів своїх.
М: Одного благаю, аби жертва небесної сотні не була марною

Відео Тільки щоб недаремно + пісня
(Відео ми вистояли):
3.1
Тож знай, Герою мій, що ти не марно гинув:
ми піднялись – Народ, як ти того хотів,
за нашу неньку славну, матір-Україну
повстали всі – здолати злодіїв-щурів.

3.2
І буде мир, і буде спокій,
Свободи дух підкорить Небеса.
Розпустить коси пава ясноока,
То Україна - то твоя земля!!!

3.3
Навіки стихне бій гармат і градів,
І стихне біль поранених сердець.
Лише відлунням київських парадів,
Одягне пава свій вінець...

3.4
І буде мир, і буде спокій!!!
У кожнім домі і родині.
Лунатиме хвала у небеса високі:
Навіки мир і слава Україні!!!

(Відео  Україна)
ВИХОДЯТЬ дівчина в образі УКРАЇНИ і козак.
Дівчина – Україна :
Ми є. Були. Ми будем вічно жити
І прославляти український рід,
З якого всі ми, звідки є ми діти –
Вкраїни - неньки найдорожчий цвіт.
Козак :
Ми є. Були . Ми завжди будем.
Не малороси ми, а нація, народ
Наш гордий дух і волю не прогнути
Ніяким „ градам ” й армії заброд.
Дівчина – Україна :
Ми є. Були. І будем вічно жити,
І з нами Україна – рідний край –
Розквітне в мирі й злагоді велично,
Немов весняний сонячний розмай.


Д: Герої не вмирають. Вони ідуть на небо, і там, як зірки, залишаються вічністю.  Наше майбутнє, майбутнє України тепер боронять на небесах  наші ангели-охоронці – герої небесної сотні. Тому, я з гордістю кажу: слава Україні –героям слава!!!! (всі)

  • Громадське виховання: Для всіх як для себе
Відео для обговорення

  • Година спілкування: Гра власним життям

- Сценарій заходу   https://docs.google.com/document/d/1fKdSfXsVIrDPsabz89IiR_kSSxbM57cQFMPwgy_-Ygk/edit#
- Відео для обговорення

  • Загальношкільний захід Пам'яті героїв Крут

-Сценарій https://drive.google.com/drive/folders/1mbF4I5kmwKOr6XB0e0xNsHTpEkmjzMLW
- Відео оформлення до заходу:



  • За круглим столом: Правила поведінки у школі
- Відео для обговорення:

- Виготовлений буклет:


-Учень приходить в школу за 15-20 хвилин до початку занять, чистий і охайний, займає своє робоче місце з першим дзвінком, готує все необхідне навчальне приладдя.
-Не можна приносити на територію школи з будь-якою метою і використовувати будь-яким способом  вибухові, вогненебезпечні речовини; спиртні напої, сигарети, наркотики і інші одурманюючі засоби й отрути.
- Забороняється вживання непристойних виразів і жестів.
- Не можна без дозволу педагогів (за узгодженням з батьками) йти з школи та її території в урочний час.
- У разі пропуску занять до 3-х днів учень зобов'язаний пред'явити класному керівнику довідку або записку від батьків (осіб, що їх заміняють) про причину відсутності на заняттях. У разі пропуску більше трьох днів учень зобов'язаний представити довідку з медичної установи.
- Учень школи повинен проявляти пошану до старших, піклуватися про молодших. Школярі поступаються дорогою дорослим, старші - молодшим, хлопчики - дівчаткам.
- Поза школою поводяться скрізь і усюди так, щоб не принизити свою честь і гідність, не заплямувати добре ім'я школи.
- Учні бережуть майно школи, акуратно ставляться як до свого, так і до чужого майна, дотримуються чистоти і порядку на території школи.
- До учнів, які привласнили чужі речі, будуть застосовані дисциплінарні стягнення. У разі спричинення збитку чужому майну, батьки учнів, які заподіяли збиток, несуть матеріальну відповідальність.
- Фізична конфронтація, залякування і знущання є неприпустимими формами поведінки.
- Не дозволяється жувати гумку, користуватися плеєром і мобільним телефоном на уроках.
- Учень зобов'язаний виконувати домашні завдання в терміни, встановлені шкільною програмою.
- Щодня вести запис домашніх завдань в щоденникупред'являти його  на першу вимогу вчителя.

ПОВЕДІНКА НА УРОКАХ

- Коли вчитель входить в клас, учні встають, вітаючи вчителя. Так само учні вітають будь-якого дорослого, який увійшов до класу під час занять, окрім уроків інформатики, коли учні працюють за комп'ютером.
- Під час уроку не можна шуміти, відволікатися самому і відволікати інших товаришів від занять розмовами, іграми й іншими справами, що не стосуються уроку.
- Якщо під час занять учню необхідно вийти з класу, то він повинен попросити дозволу у вчителя, піднявши руку.
- Якщо учень хоче поставити питання вчителеві або відповісти на питання вчителя, він піднімає руку.
- Під час уроку учень має право ставити питання вчителеві, якщо не зрозумів матеріал під час пояснення.
- Учень має право в коректній формі обстоювати свій погляд і свої переконання при обговоренні різних суперечливих і неоднозначних питань.

  
ПОВЕДІНКА УЧНІВ НА ПЕРЕРВАХ


    Під час перерви учень зобов'язаний:
-  підтримувати чистоту і порядок на своєму робочому місці;
-  вийти з класу, якщо попросить вчитель;
- підкорятися вимогам чергового учня чи учителя.

    
   Час перерви - особистий час кожного учня. Він може його проводити по своєму розумінню, проте, не повинен заважати іншим.


- Під час перерви учні можуть вільно переміщатися по школі, окрім тих місць, де їм заборонено знаходитися в цілях безпеки (горище, підвал, кухня, фізична і хімічна лабораторії, майстерня, спортзал).
- Під час перерв забороняється бігати по сходах, поблизу вікон і в інших місцях, не пристосованих для ігор.
- Під час перерв забороняється штовхати один одного, кидатися предметами і застосовувати фізичну силу.
- У школі категорично забороняється тютюнопаління.
- Категорично заборонено самовільно розкривати вікна, сидіти на підвіконнях чи виглядати у відкриті вікна.
- На перервах школярі можуть звернутися до свого класного керівника, чергового учителя, дирекції школи за допомогою, якщо проти них здійснюються протиправні дії.


ПОВЕДІНКА УЧНІВ В ЇДАЛЬНІ

- Під час обіду в їдальні належить дотримуватися хороших манер і поводитися пристойно.
- Учні повинні шанобливо ставитись до працівників їдальні.
- Учні приходять в їдальню після закінчення уроку у визначений час.
- Розмовляти під час обіду слід неголосно, щоб не турбувати тих, хто їсть поряд.
- Вживати їжу і напої, придбані тільки в їдальні.
- Учні прибирають стіл після вживання їжі.
- Учні дбайливо ставляться до майна шкільної їдальні.
- Учні мають право взяти в їдальню принесений з дому сніданок.
- Забороняється приходити в їдальню у верхньому одязі.
- Забороняється виносити їжу з їдальні.


  • Мандрівка по маленькій Батьківщині. Місто Кропивницький

  • Перший урок у 2017-2018 н.р. "У Європу з Україною в серці"

Перше вересня – урочистий день  не тільки для школярів, а й дорослих         членів кожної родини. Новий 2017/2018 навчальний рік у загальноосвітніх      навчальних закладах України розпочався з урочистостей, присвячених Дню знань. Це свято завжди відрізняється яскравістю вражень і переживань, нових надій і несподіваних зустрічей. Воно є особистим і, водночас, загальним, оскільки об’єднує учнів, учителів, батьків. 
Сценарій першого уроку у 2017-2018 н.р.: 
Презентація до уроку:


  • Проектна робота Анастасії Осипенко мультфільм "Давайте себе вести гарно і гідно"

  • Усний журнал МАЙБУТНЄ ЛЮДСТВА БЕЗ ТЮТЮНУ

Мета: допомогти підліткам сформувати власну думку щодо куріння на фоні інформації про негативний вплив куріння на    різні органи і загальний стан людини, соціальні аспекти; створення резервів для підвищення життєздатності молодого покоління.
 
Заняття проводиться у формі усного журналу. Залу прикрашено плакатами «Здоров'я — у наших руках», «Життя без гачка», «Курінню — ні!», «Твоє здоров'я — у твоїх руках», «Майбутнє людства — без тютюну», «Куріння шкідливе для здоров'я. Пам'ятай про це, друже!» і висловами відомих людей про шкідливість паління: «Куріння — це забавка для дурнів» (Й. В. Гете, «Фауст»), «Я більше не курю. Гріш ціна тому, хто не може зламати поганої звички» (М. Островський), «Куріння — це звичка, огидна для зору, нестерпна для нюху, шкідлива для мозку, небезпечна для легенів» (Якоб І, король Великобританії, 1604 р.), «Сьогодні я кинув палити!» (В. Маяковський).

Для виступу на сторінках усного журналу «Про шкідливість нікотину» запрошені редактор одного з видань про здоров'я, історик, соціолог, лікар, хімік, психолог, учні навчального закладу.

Сторінка перша «Наша пошта»

 Психолог. Академік Биков зазначав, що біда всього людства у тому, що ми вперше замислюємося про своє здоров'я лише тоді, коли починаємо його втрачати, коли механізм уже зламаний і потребує ремонту.

Сьогодні ми поговоримо про один з руйнівних факторів, який Всесвітньою ор­ганізацією охорони здоров'я у 1989 році був визнаний «убивцею людства», тому що на совісті цього монстра — третина смертей, незалежно від вікової категорії населення.

Цей фактор протягом багатьох років під­тверджує слова римського філософа Сенеки: «Люди не вмирають, вони стають жертвами своїх пристрастей, не помічаючи, що повільно вбивають самі себе».

 Ведучий 1. Генеральний директор Все­світньої організації охорони здоров'я назвав куріння інфекційним захворюванням, що передається шляхом реклами і пропаганди. Від нього поки що немає протиотрути або ліків, але руйнівний вплив на організм людини і на суспільство стає дедалі очевиднішим.

Ведучий 2. Сумним є і той факт, що з кожним роком віковий поріг курців різко знижується: якщо три-чотири роки тому курили переважно підлітки 15—17 років, то сьогодні можна побачити і зовсім дитину, яка купує сигарети для себе. І це тоді, коли часто говорять про шкоду куріння!.. Чому так відбувається?

Ведучий 1. До редакції однієї газети наді­йшов лист. Ось що пише нам учениця.

«Шановна редакціє!

Мені 15 років, курю вже два роки, викурюю до пачки на день. Коли не курю, мені погано. Я вважаю, що сигарета знімає нервове напруження. Якщо я не буду курити, то втрачу свій імідж! Так класно: стою на дискотеці, витонченим рухом дістаю сигарети і запальничку із сумочки, прикурюю. Яка я непереборна, яка я сучасна... Я не товстію. У компанії старших я нарівні. Але щось останнім часом під час танцю хлопці почали відвертатися та із зовнішністю стали відбуватися неприємні зміни... Часто кашель мучить. Уявляєте, мені стали пропонувати «Копсіо», жуйки. Це так принизливо... Що порадите мені робити? Невже куріння і справді таке шкідливе?».

Ведучий 2. Редакція готова відповісти на ці запитання. Але спочатку запитаємо учнів, чи можуть вони відповісти учениці? (Вико­ристовується метод «Відкритий мікрофон». Журналісти беруть інтерв 'ю в учнів.)

— Чи шкідливе куріння?

— Які його наслідки?

— Причини появи шкідливої звички. Ведучий 1. Кожен присутній тут має право

на свою думку, на свободу вибору — курити або не курити. Але для того, щоб зробити правильний вибір, необхідно отримати вичерпну інформацію про предмет свого вибору.

Сьогодні ми маємо чудову нагоду ознайо­митися з цією проблемою детально.

Сторінка друга «Історик розповідає»

Ведучий 2. Як довго людина знає тютюн і вживає його для куріння?

Історик. Тютюн родом з Америки. І хоча на старовинних китайських вазах трапляються малюнки із зображенням курців, проте до Колумбового відкриття тютюну у Старому Світі не знали.

Історія залучення курців до куріння почалася так: 12 жовтня 1492 р. матрос Родріго Тріана з корабля «Пінта» славнозвісної флотилії Колумба вигукнув: «Попереду земля!». Прогримів гарматний салют. Матроси згорнули вітрила, і кораблі повільно рухалися до невідомої землі. Колумб вважав, що перед ним — східний берег казкової Індії. Місцеві мешканці називали свою землю, що виявилася островом, Гуанахі. Колумб дав їй нове

 ім'я — Сан-Сальвадор. Ця назва відтоді лишилася за одним із Багамських островів.

Серед подарунків, які їм піднесли остров'яни, було сушене листя рослин «нетум». Це згорнуте в трубочки листя вони курили. У пошуках золота Колумб поплив далі на південь і 28 жовтня 1492 р. зійшов на берег Куби. Мешканці зустрічали прибулих із жаринками і травою для куріння, яку вони називали «сигаро». Дим цієї трави, за образним висловом Колумба, вони пили: «Під час куріння кожний 3—4 рази затягувався, випускаючи дим через ніздрі». І хоч в уявленні побожних іспанців пускати дим через ніздрі могли лише чорти, багато матросів і сам адмірал втяглися у це заняття.

Тютюн мав принадливу силу. І рослина почала свою переможну ходу по всіх кон­тинентах. Після другого плавання Колумба (1493—1496 рр.) насіння тютюну завезли до Іспанії. Швидкому поширенню тютюну сприяла його властивість — виробляти в людях потяг до куріння, який дуже важко перебороти. Цій рослині приписували незви­чайні якості. Вважалося, що її дим відганяє хвороби і злих духів.

Потреба в тютюні виявлялася такою вели­кою, що цілі провінції (Вірджинія, Меріленд) почали спеціалізуватися на вирощуванні цієї рослини.

Ведучий 1. Чи є Америка єдиною батьків­щиною куріння?

Відповідь історика. Давньогрецький іс­торик Геродот (V ст. до н. є.), описуючи побут скіфів, згадує, що вони вдихали дим від спалювання рослин для більшої бадьорості і сили.

Про вдихання диму спалювальних рослин повідомляють і стародавні китайські літописи. Вдихали дим і мешканці Африки.

Пахуче обкурювання від спалення трав застосовували у Стародавньому Римі під час різних свят і церемоній. Звідси, мабуть, походить звичай (у католицькій та право­славній церквах) спалювання в кадильницях ладану — затверділого соку бальзамічних рос­лин, поширених у Сомалі та на узбережжі Аравійського півострова.

Можливо, що індіанці теж почали курити тютюн з релігійних причин. Помітивши своєрідний вплив на організм диму деяких трав, вони стали вважати його чарівним. Не­дарма ж, розпалюючи люльку, перші клуби диму жерці спрямовували у бік Сонця, де, за віруваннями індіанців, живе Маніту — Бог усього сущого.

Не можна сказати, що тютюн скрізь про­никав безперешкодно. З релігійних і еконо­мічних мотивів у деяких країнах його ого­лосили «забавкою диявола». Римські папи навіть пропонували відлучити від церкви тих, хто нюхав або курив тютюн. В Англії за указом Єлизавети І (1558 р.) курців прирівнювали до злодіїв і водили вулицями з мотузкою на шиї.

У 1604 р. Яків Стюарт І написав першу книгу про шкідливість куріння, яку закінчив словами: «...це звичка, на яку гидко дивитися, нестерпна для нюху, шкідлива для мозку, небезпечна для легенів...».

У Росії за царювання Михайла Федоровича звинувачених у курінні вперше карали 60 ударами палиць по ступнях, удруге — відрізали носа або вуха. Після спустошливої пожежі у Москві (1634 р.), причиною якої було куріння, його забороняли під страхом смертної кари. Сторінка третя «Соціолог називає»

Ведучий 2. Чому ж люди все-таки курять?

Відповідь соціолога. На основі статистич­них даних різних країн можна зробити ви­сновок, що тепер на планеті курить 60 % усіх чоловіків, 73 % усіх жінок.

Чому ж люди починають курити? 25 % людей почали курити з цікавості. Друга при­чина початку куріння в молодому віці — на­слідування дорослих. У родинах некурців стають курцями не більш як 25 % дітей, а в родинах курців кількість дітей, які привчилися до сигарети, становить 50 %. Багато дітей починає курити, наслідуючи в цьому товаришів.

Частина дітей починає курити дуже рано (3—5 клас). Половина з них наслідує товаришів у школі, дворі, причому, як правило, старших. Пізніше учні стають студентами. Тепер вони — дорослі і курять, прагнучи таким чином ствердитись. Приблизно на III курсі 60 % студентів курять. Дуже швидко виробляється шкідливий рефлекс куріння. У поширенні куріння серед дівчат неабияку роль відіграє мода (60 %). Ще одна причина куріння — це бажання подобатися хлопцям.

Смертність серед курців більша, ніж серед тих, хто не курить.

Ведучий 1. Чи впливає куріння на три­валість життя?

Відповідь статиста. За даними Всесвіт­ньої організації охорони здоров'я загальна смертність курців перевищує смертність некурців на 30—80 %, причому найбільша різниця припадає на вік 45—54 роки, тобто найбільш цінний із погляду професійного досвіду і творчої активності.

Можна з певністю сказати, що кожна нова затяжка сигаретним димом скорочує людське життя на один подих, а кожна викурена сигарета скорочує вік на 15 хвилин. Хто ці хвилини бачить, і хто їх рахує? Так, для окремої людини це показати важко, та здебільшого курці живуть набагато менше, ніж некурці.

У доповіді головного хірурга США було відзначено, що для групи тих, які викурюють від 10 до 19 сигарет за день, — коефіцієнт смертності на 70 % вищий, ніж для групи некурців. Для тих, хто викурює за день 40 сигарет, цей показник вищий. Майже 1/2 цих людей хворіють на серцево-судинні хвороби, а 1,6 — на рак легенів.

Сторінка четверта «Лікар доповідає»

 Ведучий 2. Як нікотин діє на організм людини?

Відповідь лікаря. Встановлено, що під час термічного розкладу нікотину, що відбувається при курінні, утворюється від 900 до 1200 твердих і газоподібних речовин. Разом із тютюновим димом вони потрапляють в організм не тільки курців, але і людей, які перебувають поряд з ними в одному приміщенні (пасивні курці). Шкідливість тютюнового диму для них дещо більша, бо організм курців уже адаптувався і як міг виробив захисну дію проти тютюнового диму. Припустима концентрація органічних речовин у повітрі — 0,07 мг/м3, далі настають шкідливі для здоров'я людини наслідки. При цьому у пасивних курців сльозяться очі, болить голова, з'являється сухість у горлі, і що здоровіша людина, то більший для неї ризик ураження тютюновим димом.

Ведучий 1. Які ж наслідки куріння?

Відповідь лікаря. Існує кілька етапів на­слідків куріння:

•   миттєві негативні наслідки (протягом кількох хвилин після затягування): прискорення серцевих скорочень, підвищення кров'яного тиску, подразнення тканин гортані, потрапляння чадного газу у кров, подразнення очей;

•   тривалі негативні наслідки: рак легенів, порожнини рота, стравоходу, шлунка, під­шлункової залози й жовчного міхура, захво­рювання серця (стенокардія, інфаркт), виразка шлунка, захворювання судин, хронічний бронхіт;

•   інші негативні наслідки: пошкодження слизової оболонки губ, язика, гортані, поява сильного кашлю, неприємного запаху з рота, прискорене виникнення зморщок, порушення нормального дихання.

Сторінка п'ята «Хімік повідомляє»

Ведучий 2. Якою є хімічна будова нікотину?

Відповідь хіміка. Нікотин є одним з най­простіших за будовою алкалоїдів (гетероцик­лічних азотовмісних сполук). Він є похідним піридину і міститься у Вигляді солей яблучної та лимонної кислот у листках тютюну. Це масна рідина з температурою плавлення 247° С. На повітрі рідина темніє, добре розчиняється у різних розчинниках. Проявляє властивості основ. Смертельна доза — 0,01— 0,04 г. Він згубно діє на нервову систему: у курців не виникає гострого отруєння, тому що поступово організм людини пристосовується до малих доз.

Відома ще сіль нікотину — нікотин сульфат, що використовується в сільському господарстві для боротьби зі шкідниками.

Ведучий 1. А що містять сигарети?

Відповідь хіміка. Сигарети містять липучу речовину — смолу, подібну до тих, що вико­ристовуються для асфальтування доріг. Смола із сигарет прилипає до зубів і пальців та спри­чиняє виникнення на них плям. Навіть якщо сигарета має фільтр, він не може затримати всю смолу, яка є в тютюновому димі.

Ведучий 2. Що містить тютюновий дим?

Відповідь хіміка. Тютюновий дим містить велику кількість шкідливих речовин: нікотин, чадний газ, синильну кислоту, аміак, формальдегід та ін. Особливо небезпечним вважається бензопірен, який має канцеро­генний ефект (можуть утворюватися ракові та інші пухлини).

Сторінка шоста «Психолог розповідає»

 Ведучий 1. А який вплив тютюну на фізич­ний і психічний розвиток школярів?

Відповідь психолога. Я хочу звернути увагу на те, що куріння дуже шкідливе для молодих людей. Особливо несприятливо воно впливає на органи дихання, тому що легені ще не до кінця сформовані. Підлітки-курці частіше страждають на застудні захворювання, такі школярі не зосереджені, успішність у них знижена. По-перше, нікотин та інші отруйні речовини порушують загальний стан організму, знижується інтенсивність нервових процесів. Цьому сприяє і сама поведінка курців. Нерідко бажання курити з'являється під час уроку, й учень відволікається від занять, думаючи тільки про те, як із дзвоником піти в туалет на перекур. А скільки кишенькових грошей іде на купівлю сигарет?!

Сторінка сьома «За здоровий спосіб життя»

«Люди не вмирають. Вони вбивають себе самі», — так вважав ще давньогрецький фі­лософ Сенека.

Збереження власного здоров'я — це справа кожного, її не можна передоручити нікому. Лікарі вважають, що стан здоров'я на 50 % залежить саме від здорового способу життя, на 20 % — від стану довкілля, на 20 % — від спадковості, на 10 % — від рівня розвитку медицини.

Активісти руху «За здоровий спосіб життя!» пропонують такий план дій:

а)  пропаганда достовірної наукової ін­формації про здоровий спосіб життя;

б) власний приклад здорового способу життя.

Чинники здорового способу життя (ЗСЖ) •  Висока рухова активність. Навіть 30 хвилин щоденної фізичної активності піднімуть настрій, поліпшать життєдіяльність, мобілізують захисні сили організму.

Це можуть бути піші прогулянки, біг, плавання, катання на велосипеді тощо.

•   Раціональне харчування. Воно перед­бачає дотримання режиму харчування, якість продуктів, збалансованість їжі за складом речовин, енергетичним вмістом тощо.

•   Відмова від шкідливих звичок. Найпо­ширенішою зі шкідливих звичок є куріння. Якби населення тільки міста Харкова відмовилось від куріння, то щорічно зберігалися б життя п'яти тисяч людей. Небезпечне для здоров'я та життя і вживання алкоголю та наркотиків.

•   Сприятливий психологічний клімат. Дехто називає це «духовністю». Духовність Ґрунтується на ставленні до людей з повагою.

•   Загартування. Поступове та систематичне загартування є важливим компонентом ЗСЖ.

•   Моральне ставлення до природи — екологічна відповідальність та культура, по­треба у спілкуванні з природою.

•   Повноцінне сімейне життя. Взаєморо­зуміння, спільність інтересів, почуття любові роблять щасливими всіх членів родини.

•   Активна творча праця сприяє збере­женню здоров'я.

•   Дотримання режиму дня, що ґрунтується на індивідуальних біологічних ритмах.
На жаль, спосіб життя населення України не відповідає вимогам ЗСЖ. Лише третина людей систематично займається фізкультурою. Близько 50 % мають надлишкову вагу. Погано впливає на здоров'я відсутність повноцінного відпочинку. Кожна людина робить внесок у забруднення довкілля: за рік виробляє близько 1 м3 сміття. Несформована також культура спілкування з інфікованими на грип, гепатит тощо. Особливо це небезпечно, коли людина ВІЛ-інфікована. Скорочується тривалість життя і за рахунок поширення інших хвороб. Тож слід доєднатися до руху «За здоровий спосіб життя!».
Сторінка восьма «Як сказати «ні» у ситуації тютюнової провокації»

•   Дякую. Я скористаюся цим, тільки-но в цьому буде потреба.

•   Я більше цього не потребую. Мені це не потрібно.

•   Не схоже, щоб мені сьогодні від цього стало краще.

•   Я не в настрої, тому не хочу цього пробувати.

•   Ні, я не хочу неприємностей.

•   Коли мені це стане дуже потрібно, я дам про це знати.

•   Мої батьки попередили мене, що вони мене вб'ють.

•   Коли-небудь іншим разом.

•   Ця гидота не для мене.•   Ні, дякую.

•   Мене «посадять на мілину», якщо батьки дізнаються, що я курю.

•   Ні, дякую, в мене вистачає неприєм­ностей.

•   Ні, дякую, бувають алергічні реакції.

•   Я — за вітаміни!•   Ні, я вже пробував і мені не сподобалося. •   Я хочу бути здоровим.

Ведучий 2. Якщо хтось, переглянувши наш виступ, замислиться про шкідливий вплив нікотину, перестане курити або, взявши інформацію до відома, не почне курити, ми старалися недаремно.(актори виходять на сцену.)Ведучий 1. Просто ми ще раз нагадаємо девіз нашого виступу (всі разом):

«Куріння або здоров'я — вибирай сам!»

СКАЖЕМО КУРІННЮ - НІ!   Брейн-ринг

Мета: збагатити знання учнів про шкід­ливий вплив нікотину на організм людини, розвивати пізнавальну активність, психічні процеси, виховувати колективізм, навички здорового способу життя.

Матеріали: спеціально обладнані столи для брейн-рингу, таблиця для вписування очків, перелік запитань, вислови «Здоров'я — в наших руках», «Життя без гачка», «Курінню — ні!», «Твоє здоров'я — у твоїх руках», «Майбутнє людства — без тютюну», «Куріння — шкідливе для здоров'я. Пам'ятай про це, друже!».

Вступне слово. Психолог. Ти — частина природи, і твій організм функціонує за спільними для всього живого фізіологічними законами. Твоє тіло прекрасне, як у давньогрецьких міфічних богів Аполлона і Афродіти, які тисячоліттями є для людей взірцями краси. Коли ж ти куриш, то всі складові тютюну щоденно поволі руйнують твоє здоров'я. На тебе чекають ті самі хвороби, через які разом з тютюновим димом передчасно пішли з життя мільйони

курців у світі. Тож не дозволяй тютюновій спокусі домінувати у твоєму житті.

Ведучий 1. Вітаю всіх шанувальників здо­рового способу життя, противників куріння і взагалі ерудитів! Ось і знову зустрілися ми на цій сцені у поєдинку. Привітаємо наші ко­манди. (Представлення команд, капітанів.)

Ведучий 2. Нагадую правила гри:

•   гра триває до 5 очок;•   відповідає та команда, яка першою натисне на дзвінок;

•   у випадку неправильної відповіді інша команда має право заробити 1 очко, якщо дасть правильну відповідь.

Ведучий 1. Познайомтеся з нашим журі. (Представлення членів журі.)

Ведучий 2. Першими будуть наймолодші учасники. Починаємо гру.

І тайм

1. Яка головна причина зростання числа курців? (Тютюн уміло рекламують.)

2.  Чому люди стають курцями? (Ствер­дження свого «Я», вплив друзів, реклама, ці­кавість тощо.)

3.  Як проявляє себе нікотинове отруєння? (Нудота, блідість шкірних покривів, сон­ливість, запаморочення.)

4. Як у Туреччині карали злісних курців? (Саджали на палю.)

5. Чи завдає курець шкоди здоров'ю ото­чення? (Так. Вони стають пасивними кур­цями.)

II тайм

1. Що ви запропонували б курцям, які вирішили жити без цигарок? (Більше бувати на свіжому повітрі, якщо захочеться курити, брати з собою цукерки, жувальну гумку тощо.)

2. Чи може людина, яка курить, стати винуватцем пожежі? (Так. Непогашена сигарета може спричинити пожежу.)

3.  Як діє нікотин на організм? (Це сильна отрута, що впливає переважно на нервову систему, травлення, а також на дихальну і серцево-судинну системи.)

4.  Чому куріння і заняття спортом несумісні? (20 викурених за день сигарет змушують серце працювати з надмірним навантаженням, погіршуються резерви дихальної системи, а це для спорту дуже важливо.)

5.       Правда чи ні, що куріння тютюну викликає сильне звикання? (Правда. Куріння викликає як фізичну, так і психологічну залежність.)

У перерві між таймами проводиться ін­формаційна пауза у вигляді гри.

III тайм

1. Який орган, крім легенів, найбільше страждає від наслідків куріння? (Серце.)

2.  Як називається газ, який людина вдихає під час куріння? (Чадний газ. Він також міститься у вихлопних газах автомобіля.)

3.  Скільки відомих канцерогенних речовин міститься в середньому в одній сигареті? 05.)

4.  Якщо людина викурює пачку щодня протягом року, скільки смоли осідає в її легенях? (Близько одного літра.)

5.  Що означає «пасивне куріння»? («Па­сивне куріння» полягає у тому, що ті, хто не курить, вдихають сигаретний дим курців довкола себе.)

IV тайм

1.  Назвіть щонайменше три речі, які неможливо робити одночасно з курінням. (Цілуватися, приймати душ, плавати, грати у футбол тощо.)

2.  Хто з відомих мореплавців завіз тютюн в Європу? (Христофор Колумб.)

3.  На скільки хвилин вкорочує життя кожна викурена сигарета? (На 15 хв.)

4.  До яких хвороб призводить куріння? (Хронічний бронхіт, рак легенів та ін.)

5.  У Росії за царювання Михайла Фе­доровича курців, викритих уперше, карали 60 ударами палиці по ступнях. А що робили тим, хто попадався вдруге? (Відрізали носа або вуха.)

Ведучий 1. Журі підбиває підсумки, зараз оголосять переможця.

(Оголошення результатів.)

Ведучий 2. Дякуємо всім за цікаву гру! Сюжетно-рольова гра(На спинах учнів прикріплено плакати з буквами, які  утворюють вислів «Курінню  ні!».

Учень 1. Наша нервова система керує роботою всіх органів, забезпечує функціональну єдність організму з навколишнім середовищем. Малі дози нікотину підви­щують збудливість кори головного мозку на короткий час, а потім гнітять діяльність нервових клітин. Виникає головний біль, запаморочення, безсоння, стомлюваність.

Учень 2. Отже, куріння шкідливе. Я кажу: «Курінню — ні!».

Учень 3. Нікотин особливо шкідливо діє на серцево-судинну систему: збільшує число скорочень серця, звужуються кровоносні судини, підвищується артеріальний тиск. За добу серце курців робить близько 10—15 тисяч зайвих скорочень. У курців з'являється кульгавість, похолодіння кінцівок рук і ніг, ломота, біль під час ходіння. Щоб цього не сталося, я кажу: «Курінню — ні!».

Учень 4. Через органи дихання в організм курця потрапляють шкідливі компоненти тютюнового диму. Типова прикмета курців — кашель з виділенням слизу темного кольору, що мучить ранками. Куріння при­зводить до розвитку туберкульозу легень.

Учень 5. Під впливом нікотину і частинок тютюнового диму жовтіють зуби, порушується виділення шлункового соку. Дуже негативно впливає тютюн на печінку, сприяє розвитку багатьох її хвороб, наприклад, цирозу.

Учень 6. Куріння також погано діє на зір і слух, сприяє зниженню смакових відчуттів. Курці нерідко погано розрізняють смак солодкого, гіркого, солоного. Вику­рювання 10—20 сигарет на день призводить до посилення функції щитовидної залози: прискорюється обмін речовин, збільшується серцебиття

Учень 7. Науково доведено, що куріння може стати причиною безпліддя. Куріння впливає на мутацію хромосом як у чоловіків, так і у жінок.Жінка, яка курить, втрачає еластичність шкіри, у неї з'являються зморшки, колір обличчя стає землистим чи сірим, а голос — грубим і хрипким, зарано старіє увесь організм.

Учень 8. Жінок-курців часто мучать головні болі, вони швидше стомлюються, втрачають сили.

Учень 9. Стривайте! Давайте усвідомимо, що сивий димок від цигарки — це підступна зваба, яка стоїть на заваді до здійснення мрій, вкорочує життя, призводить до безлічі фізичних і моральних страждань.



Учень 10. Людське життя таке прекрасне, але й таке коротке. Однією з основних причин ранньої смертності на планеті є пристрасть до куріння тютюну. У світі кожні 4-5хв. помирає людина від хвороб, спричинених тютюновим отруєнням. Отже, скажемо: «Курінню — ні!».(Учасники гри повертаються до глядачів спиною, щоб усі змогли прочитати напис: «Курінню — ні!».)


  • Презентація до батьківських зборів (5 клас)


Немає коментарів:

Дописати коментар